Qita tip: Dadels als gezonde snack

Tegenwoordig eet ik er regelmatig eentje, omdat ik merkte dat mijn verslaving aan suiker weer behoorlijk was toegenomen. Zo probeer ik op gezonde manier mijn drang naar geraffineerde suiker te verminderen. Ik moet zeggen dat het me goed lukt op deze manier.

Toch let ik er wel op dat ik er niet teveel van eet, want ze zijn nou eenmaal zoet en bevatten behoorlijk wat calorieën. Even wat gezondheidsvoordelen op een rijtje:

Wist je dat dadels veel belangrijke vitamines en mineralen bevatten en een goede bron van vezels zijn?  En vooral die vezels in dadels zijn belangrijk voor je gezondheid. Vezels bevorderen een regelmatige stoelgang en voorkomen zo obstipatie. Verder vertragen ze de spijsvertering wat voorkomt dat je snelle pieken en dalen krijgt in de bloedsuikerspiegel nadat je hebt gegeten. Hierdoor heb je langdurig energie, en een stabiele bloedsuikerspiegel maakt afslanken gemakkelijker. Dadels binden zich ook aan zware metalen, schadelijke bacteriën, virussen en andere giftige ziekteverwekkers in de darm en voeren ze af.

Wist je dat dadels een verwarmend voedingsmiddel zijn, dat overmatig vocht uit de organen drijft?

Wist je dat het ook  een ideale snack voor sportmensen en andere avontuurlijke en actieve mensen is? Door het hoge gehalte aan kalium- en vruchtensuikergehalte, wordt de brandstofvoorraad perfect aangevuld voor het brein en de spieren.

Wist je dat er meer dan in ander gedroogd fruit verschillende antioxidanten in dadels zitten? Deze kunnen helpen bij het opruimen van vrije radicalen, en zodoende kunnen ze bijdragen aan onze gezondheid. Om maar een paar gezondheidsvoordelen te noemen.

Zolang je je houdt aan de regel ‘Geniet maar eet met mate’ kan je profiteren van alle voordelen die dadels bieden. Ze passen binnen de richtlijnen van een koolhydraatarm dieet waardoor je ze met mate ook prima kunt gebruiken als je af wilt vallen of diabetes hebt.

Tips!

1. Granola met dadels!

Maak een flinke voorraad en bewaar het in de koelkast voor als je zin hebt in een lekkere snack!

200 gr dadels, ontpit

25 gram kokosvlokken

25 gram amandelen

¼ tl zeezout

Verwerk alle ingredienten in een foodprocessor tot ze grof gemalen en gemengd zijn. Max 2 weken in de koelkast te bewaren.

2. Maximaal profiteren: eet 4 tot 6 dadels per dag

3. Voor betere slaap: eet 2 uur voor het slapen een dadel

4. Medjool dadels

Enjoy! 

Bron: Jasper Alblas,  Life Changing Foods