QITA TIP: KORIANDER, één van de oudste kruiden ter wereld!

KORIANDER, één van de oudste kruiden ter wereld!

De eerste bewijzen van het gebruik van Koriander, stammen uit het jaar 5.000 voor Christus. Ze werden gebruikt om vlees en brood extra smaak te geven en ook voor hun medicinale werking.

Een kleine greep uit de gezondheidsvoordelen:

Wist je dat koriander ook wel Chinese peterselie wordt genoemd? De ene mens vindt het een heerlijk kruid en de ander vindt het verschrikkelijk, ze vinden het iets weghebben van zeep! Misschien toch wat langer proberen, om de smaak te gaan waarderen? Misschien verdwijnt daarmee ook de zeepachtige smaak? Een kwestie van vaak proberen!?

Wist je dat koriander ontgiftend werkt en daarom alleen al het proberen waard is? De lever is dol op dit sterk ontgiftende kruid! En ook de bijnieren worden door dit kruid ondersteunt en de bloedsuikerspiegel wordt in evenwicht gehouden. Wat ook door de ontgiftende werking van koriander voorkomen kan worden zijn gewichtstoename, geheugenproblemen en hersenmist.

Wist je dat koriander ook antiviraal en antibacterieel is? Het zorgt dat het Epstein-Barr virus minder kans krijgt, en ook andere virussen, bijvoorbeeld herpesvirussen. Wat de antibacteriële functie betreft helpt het bij het bestrijden van vele bacterievormen en zorgt voor verwijdering van afvalstoffen uit het lichaam.  Parasieten houden niet van koriander, en koriander is ook een krachtig bestrijdingsmiddel voor wormen.

Wist je dat bij hogere inname van koriander een gevoeligheid voor zonlicht kan worden ervaren. Ook mensen die allergisch zijn voor selderij, zijn dit ook vaak voor koriander. Ook is enige voorzichtigheid geboden bij het 1e trimester in de zwangerschap, vraag altijd even na bij je verloskundige!

TIPS!

  1. Korianderpesto

Je kunt deze pesto als saladedressing, dipsaus voor groente of saus bij favoriete groeten gebruiken. Ook kun je het natuurlijk op je boterham smeren. Wel een fantastische manier om de genezende eigenschappen van koriander in je dagelijkse leven te integreren!

30 gr koriander                        30 gr walnoten

½ uitgeperste citroen              2 teentjes knoflook

2 el olijfolie                             1/8 tl zeezout

Alles in de foodprocessor en klaar ben je! Geniet ervan

  1. Het is belangrijk dat koriander vers gebruikt wordt, om te profiteren van de gezondheidsvoordelen.
  2. Als je echt resultaat wilt hebben moet je het vaker per dag gebruiken. Een handje in je smoothie, in je soep, door een pesto voor op je brood, door de salsa of door je salade.
  3. Guacamole kun je ook verrijken met een handje koriander!

Bronnen: Life-changing Foods van Andrew William; mens-en-gezondheid.infonu.nl