QITA TIP: SUPERFOOD VAN EIGEN BODEM, ASPERGES!

Ieder jaar kijken we toch weer uit naar dit ‘witte goud’ van eigen bodem. Ze zijn er weer, ik kan niet wachten…voordat je het weet is het aspergeseizoen weer voorbij, dus van de week toch even wat van deze heerlijke groente ‘scoren’!
Aspergesoep, asperges met zalm, asperges met eieren heerlijke kruiden….het water loopt me al in de mond! Maar zijn asperges ook gezond?  Even wat ‘weetjes’ op een rijtje:

Wist je dat als groenten en kruiden in hun officiële Latijnse naam ‘officinalis’ hebben staan, dat dit letterlijk betekent ‘uit de apothekerswerkplaats van de natuur’.

Wist je dat asperges een supergezonde lentegroente zijn, die meer dan gemiddeld veel vitamines en mineralen bevatten. Om een voorbeeld te noemen zitten er in 100 gram meer dan 46% van de ADH vitamine K en 11% van het mineraal ijzer.  Ook bevatten ze ruime hoeveelheden vitamine B, die we veel bij stress verbruiken. Door de vele vitamines en mineralen kunnen ze goed de bijnieren ondersteunen en zijn ze ideaal om onze vitaliteit te herstellen!

Wist je dat asperges één van de rijkste bronnen van gluthation is op de voet gevolgd door avocado’s. Glutathion is een lichaamseigen stof die na ons 40 jaar veel minder wordt aangemaakt. Deze stof speelt een belangrijke rol bij leverontgifting en het vangen van vrije radicalen en gifstoffen. Gluthation is een belangrijke stof dat beschermt tegen veroudering!

Wist je dat asperge een zeer goede groente is om te ontzuren, omdat deze zorgt voor een meer alkalisch milieu in het lichaam.  Dit is zeer belangrijk in deze tijd, waar ‘minderwaardige’ voeding een zeer grote bijdrage levert aan onze verzuring. We eten tegenwoordig veel suiker, koffie, eiwitten etc. Dus nog een reden om ze dit voorjaar regelmatig te serveren.

TIPS!

• Zoek naar dikkere asperges, want die zijn meestal het voedzaamst. Maar dunne asperges hebben ook hun waarde, dus die kun je ook prima eten.
• Witte asperges combineren goed met de volgende kruiden: basilicum, bieslook, dille, peterselie, waterkers, zeekraal.
Groene asperges zijn wat sterker van smaak en combineren goed met o.a. bosui, kappertjes, mosterd, gember, zwarte peper.
Neem een beetje room of creme fraiche en doe er bovenstaande kruiden in…..smullen!
•Aspergesoep voor 2-4 personen:
450 gram fijngesneden asperges1 el olijfoliezwarte peper
Halve ui, grof gesneden ¼ tl zeezout
2 teentjes knoflook ½ tl bouillonpoeder
70 gram fijngemalen amandelen 300 ml water

Doe asperges, water, ui en knoflook in een pan, en breng zachtjes aan de kook. Na ongeveer 8 minuten doe je de rest van de ingrediënten erbij en maak je er met de staafmixer een gladde soep van. Verder nog even goed doorverwarmen, en klaar is je heerlijke aspergesoep!>

Bronnen:  www.degeneeskrachtigekeuken.nl www.mensengezondheid.nl, Boek ‘Life-Changing Foods’